AFLEVERING 12 – Voer en Mest

Voer en Mest een onderdeel van de keten

Dit is ook een onderdeel van de keten. Dit wilden we ook in beeld brengen en fietsgek als ik ben was de combinatie snel gemaakt. Op de fiets naar Hongarije niet vanuit Deurne want dat zou veel te ver zijn want een boer gaat nooit te lang van zijn boerderij. Maar vanaf Donauschingen in Zuid Duitsland, de Donau ontstaat in het Zwarte Woud in Duitsland na de samenvloeiing van de Breg, de Brigach en de in Donaueschingen ontspringende Donaubach. Dat was het startpunt de rivier is namelijk een belangrijke aanvoer route van grondstoffen voor onze dieren.Ten opzichte van alle andere rivieren stroomt de Donau naar het oosten en is 1000 km langer dan de Rijn en stroomt door 8 landen ruim 2800 km naar de Zwarte Zee. Mijn eindpunt was Boedapest 1440 km. In regenburg Duitsland daar is de rivier bevaarbaar voor grote schepen. En zo verder langs de mooiste routes naar Passau, de grens van Duitsland en Oostenrijk. Daar is de rivier al meer dan 200 meter breed. Hij voert je door de mooiste plaatsjes in Oostenrijk met de schilderachtige huisjes en kerkjes, wijngaarden en boerderijen. Ook daar wordt door de boeren hard gewerkt met het binnen halen van de oogst, weinig vee maar des te meer grote trekkers met brede banden. In Wenen de grote Donau stad zouden we wat langer pauzeren. De stad bekend van de muziek, de romantiek en natuurlijk Sissy en Franz Jozef.

De achtervolging

Maar dat was behoorlijk mislukt. Mijn verzorger die dit allemaal mede heeft mogelijk gemaakt en mij moest volgen had er genoeg van. Als zij ergens stond met haar picknickmand fietste ik door. Of als er een hotel was geboekt kon ik het niet vinden. Met de fiets was het goed te doen maar met de auto moest er een grote omweg worden gemaakt. Dus die romantiek hebben we in Wenen niet gevonden. Dan maar snel naar Bratislava de hoofdstad van Slowakije ligt aan weerszijde van de Donau en is een drie landen punt Oostenrijk, Slowakije en Hongarije. Het is op zich al heel apart als je in Hongarije binnenkomt. Kwalitatief is het fietspad nog de helft, de weg is ook minder dan de helft. Auto’s rijden 3x zo hard als de helft, internet en bellen wordt er ook niet beter op. Gelukkig wordt de Donau alleen maar mooier met de stroomversnellingen en op sommige plaatsen meer als een kilometer breed. Op veel plaatsen is de Donau de grens zonder dat ze zichzelf aan de grens houdt. Alles wordt aangepast zoals zij een weg zoekt door het landschap. Op zo een moment heb ik niks nodig dan mijn fiets en waan ik me alleen op de wereld. Niet altijd handig voor Horry die mij probeert te volgen. Voordat ik het weet sta ik in Boedapest tot nu toe de mooiste stad die ik ooit gezien heb en komt aan mijn fiets avontuur een eind. Ruim 1100 km en ruim binnen de planning. De dag erop maandag hadden we een afspraak met Gyula Simon een zeer gastvrije Hongaar werkzaam als directeur van Topigs Hongarije. Die heeft ons werkelijk 48 uur intensief begeleidt want het uit eindelijk doel was de grondstof stroom in beeld brengen. Dit hebben we samen gedaan met Tineke Schuurmans die zich bijvoegde in Boedapest. Als eerst reden we naar Baja een havenstad aan de Donau 200 km ten oosten van Boedapest. Daar in de haven komen de meeste grondstoffen zoals maïs, graan en soja van het achterland van Hongarije bijeen. Met een bulkoverslag van 660 ton per uur. De witte graan silo’s van 45000 ton toornde hoog in de lucht en zijn op kilometers afstand zichtbaar. We hebben zelf in het graan gestaan en op het schip of duwbak en spraken met de schipper. Ook werden wij hartelijk ontvangen bij akkerbouwers telers van maïs, graan en soja. Zij waren met tegenzin de laatste maïs uit de opslag aan het rijden. De prijs was ver onder de maat maar de graanschuur moest leeg voor de aankomende oogst die er bijzonder goed uit zag. Het verdere verblijf van die 2 dagen was geweldig Gyula liet ons de rivier delta zien meer dan 100 kilometer aan weerszijde van de Donau vruchtbaar rivierklei. Die nog nooit een druppel mest heeft gezien en alleen maar kunstmest kent. We zijn ook nog bij een familiebedrijf bedrijf geweest, vader met twee zonen die varkens, kippen en akkerbouwers zijn. Zij hebben echt met passie over hun werk verteld en over hun trotse cultuur geschiedenis. Zij hebben ook een vleeswarenfabriek met authentieke Hongaarse worsten, hammen en gerookte spek en heerlijke paté. We kregen een rijkelijke lunch aangeboden en een volle tas met allerlei soorten salami, spek en vleeswaren.

We hebben vorstelijk overnacht op een wijnboerderij. De gastvrijheid was meer dan drie keer de helft, het eten was meer dan drie keer de helft we voelden ons werkelijk als eregasten.

Zoals aan alles komt er een eind. De 9e dag op dinsdag zijn we weer afgereisd naar huis en na 2 uur rijden kwam ik er pas echt achter wat het is om helemaal een fietsgek op de moeilijkste en onmogelijke routes te volgen. Bedankt Horry en ook het thuisfront Jeroen die de boel draaiende hield.